Als je aan het afvallen bent zijn vitamines nóg belangrijker. Omdat je minder eet krijg je automatisch ook minder vitamines en mineralen binnen. 7 onmisbare vitamines!

1. Vitamine D

Een vitamine D-tekort kan zorgen voor meer vetopslag en daardoor overgewicht. Van te weinig kun je namelijk een hogere bloedsuikerspiegel krijgen, waardoor je sneller aankomt. Verschillende onderzoeken tonen ook een verband tussen een lagere vitamine D-status en een verhoogde kans op het ontstaan van diabetes. Andersom geldt het ook: mensen met overgewicht hebben vaak een vitamine D-tekort. Dit komt ten eerste omdat vitamine D wordt opgeslagen in vetweefsel, waardoor er minder vitamine D beschikbaar is in het lichaam. Een andere mogelijke oorzaak is dat er te weinig vitamine D via de huid wordt aangemaakt (door daglicht), omdat mensen met overgewicht mogelijk minder bewegen en minder vaak buiten komen.

2. Vitamine B1

Ook een tekort aan vitamine B1 komt regelmatig voor bij mensen met overgewicht. Vitamine B1 zorgt onder andere voor de verbranding van koolhydraten uit ons voedsel, waardoor we energie krijgen. Maar ook als je gaat afvallen, blijft het risico op een vitamine B1-tekort bestaan: door een energiebeperkt dieet is de inname van vitamine B1 vaak aan de lage kant. Let daarom goed op dat je op een verantwoorde manier gewicht verlies.

3. Vitamine B5

Op het moment dat je gaat afvallen, is vitamine B5 hard nodig. Deze vitamine zorgt ervoor dat vet uit het vetweefsel vrijkomt en wordt verbrand. Maar dat is nog niet alles: het zorgt er ook voor dat je minder last heb van een hongergevoel.

4. Vitamine B6

Mensen met obesitas hebben vaak een veel lagere vitamine B6-waarde. Vitamine B6 heb je onder andere nodig voor de bloedaanmaak, een gezond afweersysteem en zenuwstelsel. Aan de andere kant: een teveel aan vitamine B6 is óók niet goed. Let dus op met vitaminesupplementen. Een teveel kan leiden tot gezondheidsklachten, zoals gevoelloosheid, tintelingen of ernstige zenuwpijn in de handen en voeten.

5. Vitamine B11 (foliumzuur)

Mensen met overgewicht, maar ook mensen niet elke dag 250 gram groente eten, lopen risico op een tekort aan foliumuur. Vooral vrouwen na de overgang met overgewicht zouden een veel lagere foliumzuurspiegel hebben dan vrouwen met een normaal gewicht. Foliumzuur is van belang voor een goed functionerend zenuwstelsel en immuunsysteem. Ook speelt het een belangrijke rol bij de vorming van rode bloedcellen.

6. Vitamine B12

Bij mensen met obesitas komt een vitamine B12-tekort vaker voor, al is niet helemaal duidelijk hoe dit komt. Vitamine B12 is van belang voor een goede weerstand. Daarnaast speelt het een rol bij de vorming van gezonde rode bloedcellen, ondersteunt het je zenuwstelsel en zorgt het voor meer energie!

7. Vitamine C

Het schijnt dat mensen met weinig vitamine C in het bloed een grotere middelomtrek hebben dan personen met meer vitamine C. Deze vitamine is in de eerste plaats belangrijk voor een goede weerstand. Daarnaast zorgt het voor gezonde botten, tanden, huid en bloedvaten, en voor meer energie. Goed om te weten: van alle groente- én fruitsoorten bevat rode paprika de allermeeste vitamine C.

[Bron: Vitamine Informatie Bureau/Foto: Pixabay]

WP-Backgrounds by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann